Статті

2. Проектування кухонь:закони побудови архітектури (продовження)

 

          Архітектура деталей

          Найчастіше це - мінімалістичні плоскі плитні деталі й не більше того. Ручки - найпростішої геометрії або ж взагалі їхня  відсутність. Відсутність будь-яких прикрашаючих елементів, що виконують виключно естетичну функцію. Всі деталі меблів мають практичне призначення.

            Архітектура композиції

            Архітектура сучасної кухні повинна впливати на свідомість людини рівно протилежно традиційній стилістиці. Класика -  це стабільність, статика й консерватизм. Сучасна культура й надшвидкісна мінливість кожного нашого дня життя нав’язують дещо інші цінності - рухливість, динаміку, ефективність і вміння керувати навколишнім хаосом. Досягненню цих цінностей в архітектурі кухонних меблів сприяють дуже логічні принципи. Розглянемо їх.

        Використання в композиції принципу асиметрії

        Спочатку саме завдяки цьому більшою мірою й досягається відхід від статичності та задається динамічний характер дизайну. Якщо глянути на кухню, що на фото 1, то зрозумієте  цю тезу. Дивлячсь на таку кухню, не можна зосередитися на чомусь конкретному. Кожен елемент кухні майже рівнозначний.

        Використання чітких і правильних форм із мінімальним відхиленням у бік складності

        Це допомагає не зупинятися на дрібних деталях.

        Логічні, продумані та взаємозалежні розміри окремих деталей меблів

       Абсолютний хаос - це цілком усвідомлене сучасне явище. Більшість людей не схвалюють хаос, і таким клієнтам модерновий дизайн пропонувати не треба – їх влаштовує традиційна класика, ну або «вінегрет». Проте завжди будуть клієнти, які волітимуть хаосу сучасного життя, втіленого в меблях.  

        Втім, навіть сучасний дизайн підпорядковується певним правилам. Нашій свідомості властиво, може, й не завжди прагнення спокою, але завжди пошук «маячків», або «мінімальних орієнтирів», на які можна було б обпертися. Саме із знаходження першої точки опори починається вихід свідомості із спантеличення, який потім переходить в управління хаосом. Отож логіка та взаємозалежність деталей меблевої композиції може бути кращою з «точок опори».

     Головний «маячок» кухні, яку ми вже розглядали, - звичайно ж, два контрастних кольори. А якщо архітектурно, то на цій кухні всі меблеві фасади за шириною розділені на три категорії: переважна більшість дверцят шириною 600 мм (нижні шафи й шафи-пенали), двоє дверцят шириною 1200 мм (горизонтальні відкидні) та один фасад  шириною 900 мм (центральний горизонтальний відкидний). Логіка розмірів - їхня повторюваність. Це достатня «точка опори», яка дозволить господарю цього кухонного простору переміщатися в ньому не з дискомфортом хаосу, а з комфортним відчуттям розумності.

       Основні принципи побудови колірної композиції  

       Правила побудови колірної композиції в просторі для класичного й сучасного дизайну по суті одні й ті ж. Просто в силу різної специфіки згаданих двох стилів і різниці в цілях, що досягаються,  ці принципи в тому чи іншому випадку або застосовуються або не застосовуються. Дуже важливо, до речі, при плануванні композиції враховувати не просто колір меблів, але і колір стін, підлоги й стелі.

     Принципи такі:

      1) світлі кольори розширюють простір, а темні – звужують;

      2) деталі меблів, що збігаються або близькі за кольором із кольором фону,  частково втрачають свою «вагу» й стають для сприйняття менш значущими.

       На фото 2 показана традиційна за стилем  кухня, де видно два центри - портал та острів. Який із цих двох модулів менш значний, а який головніший? Ясна річ, що значення порталу занижено, а значимість острова підкреслено. Острів дизайнер перетворив у фігуру. Решту  - зробив фоном. Це було зроблено за допомогою кольору. Портал пофарбований у колір стін. Острів пофарбований в унікальний колір, що не повторюється жодному предметі простору. Саме таким чином для острова фоном стали і стіни, і навіть білі кухонні меблі;

     3) деталі, пофарбовані в контрастуючі та неповторювані в просторі кольори, стають фігурою. І чим сильніший контраст із фоном, тим сильніша фігура.

       Але треба зауважити: дизайн «вийде» лише в разі, коли в композиції присутні максимум дві фігури. Три фігури - ймовірно, але то - вже перебір, що перетворює композицію у «вінегрет». Найчастіше якраз із перебором меблі й проектуються. Чому? А тому, що «вінегрет» завжди зробити простіше й дешевше. Для цього можна просто «понапихати» в композицію все, що більш-менш пасує. А «вищий пілотаж» кухонного дизайну: одна фігура на тлі  - й крапка (фото 3);

      4) тепла композиції додає дерево. На рівні підсвідомості в кожної людини «записано»: дерево тепле.

      Втім, треба дуже уважно дивитися на розміри простору й розміри кухонних модулів. Надлишок дерева може   зіпсувати меблеву композицію таким відчуттям, як архаїка. Рецепту щодо  пропорцій немає. Найправильніше: знову ж застосовувати принцип «золотого перетину». Якщо по довжині й ширині кухонні модулі щодо розміру по висоті «пішли» далеко за межі згаданого принципу й усі вони при цьому деревного кольору, то це означає неминучість сприйняття картинки, як архаїчної. Краще зменшити меблі в розмірах або ж пофарбувати частину модулів в інші кольори;

       5) якщо хочеться зробити меблевий набір без фігур,  треба пофарбувати і меблі, й стіни приміщення в один колір або в близький.

       Таке виконання доцільно пропонувати клієнтам із мінливою натурою. Дизайнер повинен пам’ятати, що за допомогою свого професійного інструментарію він може впливати на стиль життя людей і навіть докорінно його визначати. Тому розумій це і не нашкодь. Дизайн кухні - справа відповідальна;

      6) підбір кольору для композиції.  В навчальних закладах дизайнерам радять для композиції підбирати кольори, протилежні тим, що на колірному спектрі. Цілком прийнятний підхід.

       Можна робити і так, і ще трохи інакше. Краще спостерігати колірні шаблони й запам’ятовувати їх. Колірні шаблони можна знайти у всьому – панорама міста, природні пейзажі, стихії, архітектура, люди, одяг;

       7) Чим сильніше контраст підібраних для композиції кольорів, тим композиція буде сприйматися динамічніше. Ідеальний варіант такого контрасту - чорно-білий.

МЕБЛЕВІ ТЕХНОЛОГІЇ, журнал