Статті

Проектування кухонь: закони побудови архітектури

        Проектування традиційного чи інакше класичного кухонного дизайну передбачає дотримання певних законів (принципів).

Архітектура кухонних меблів передбачає архітектуру всієї меблевої композиції й архітектуру деталей. Архітектура меблевої композиції - взаємне розташування меблевих модулів, співвідношення розмірів модулів між собою й по відношенню до лінійних розмірів усіх меблів (висота, ширина й глибина). Архітектура деталей - детальне опрацювання окремих меблевих деталей, таких як меблеві дверцята, цоколі, карнизи та інші функціональні або декоративні елементи.

       Архітектура меблевих дверцят (фасадів) - переважно у формі рамки. Набірні фасади - всім знайома техніка, що дозволяє отримати абсолютно різний дизайн у деталях. 

         Особливо скрупульозний підхід до архітектури деталей естетичного призначення - корон, карнизів, пілястр, консолей, капітелей та іншого декору.

         Меблеві фасади за своїми геометричними розмірами повинні переважно відповідати принципу «золотого перетину». Якщо це так, то більшість людей із середньостатистичним сприйняттям сприймають такі розміри як найбільш естетичні. Для вертикального кухонного фронта в цьому сенсі найідеальніші розміри - 720х450 мм. Те ж саме (принцип «золотого перетину») стосується й лінійних розмірів інших деталей меблів. Наприклад, до консолей, капітелей.

      Один важливий момент, пов’язаний з горизонтальними деталями й горизонтом ... У декого після вивчення принципів «золотого перетину» й відпрацювання їх на практиці, спочатку виникають суперечливі судження. Ніби горизонтальні деталі намальовані й правильно, але за співвідношенням пропорцій не подобаються. Насправді це тому, що по відношенню до деталей, витягнутих по горизонталі,  діє ще й «правило горизонту». Ми кожен день виходимо на вулицю й настільки звикаємо до тих чи інших горизонтів, що наше сприйняття просто «вимагає» чогось більш витягнутого. Дизайн кухні - не виняток. Саме з цієї причини більш правильними пропорціями горизонтальних деталей є такі, які відповідають  принципу «золотого перетину», але більш «витягнуті» по горизонталі.

       Меблеві ручки. Іноді їхній малюнок і дизайн може підігравати малюнку й дизайну деталей меблів.

         Архітектура композиції

      Традиційний дизайн дуже цінує  наявність центру, який вибудовується за допомогою симетрії. Центр уваги може бути один, а може їх бути й два, й навіть три. Це буде залежати від розмірів кухні. Виділення його окремим кольором підсилює сприйняття центру. Дуже часто центр підкреслюється тим, що виділяється із загальної геометрії меблів за висотою й глибиною. Для цього він робиться вищим і виступаючим вперед. На пропонованому фото, неважко здогадатися, центрів на такій кухні три - портал, острів і шафа із вбудованою технікою. Все інше втрачається. Це дизайнером зроблено навмисне.

       Принцип «золотого перетину» для композиції також діє. Дизайнеру, котрий проектує кухню, зазвичай не підвладно впливати на геометрію приміщення кухні, тож доводиться будувати архітектуру меблів згідно з архітектурою стін. Це може виявитися програшним варіантом. Аби цього не трапилося, можна спробувати трохи «підкорегувати» наявні стіни, – скажімо, за допомогою дерев’яного бруса і фанери.

        На іншому фото не найвдаліша кімната для кухні: вона витягнута, й і кухонний гарнітур розташовується в глухому торці цієї кімнати. При «такому розкладі» дизайнеру  на об’єкті можна легко розгубитися. Але він не розгубився, і в результаті меблі відмінно спроектовані й розміщені в цьому приміщенні.  Хоча насправді за браком простору дизайнерові тут вкрай складно було побудувати симетричні модулі й сильні центри уваги. І все ж він з честю вийшов із складної геометрії кімнати. Особливо правильним є рішення побудувати в кутку кухні стіну-короб, до якого в підсумку і примикають два кухонних модулі. В результаті стіна-короб візуально розділяє кухонні модулі, й вони сприймаються, як самостійні завершені об’єкти. Їхні розміри не зовсім відповідають принципам «золотого перетину», але все ж вони досить близькі до них. І зовсім інша картинка була б у разі об’єднання цієї кухонної композиції в одне ціле. Акцентувати увагу на якісь центри все одно не вдалося б, бо стіни розсунути нереально, а «повноцінна» кутова меблева композиція в глухому торці кухні на рівні сприйняття тільки б захаращила  простір.

        Великі кухні «люблять»,  коли для них передбачаються великі портали - витяжки камінного типу. Але недоречні портали в малих приміщеннях (менше 20 кв.м). Наявність великого порталу на просторій території – це природно, а на тісному просторі - смішно. Так, для невеликого простору теоретично портал можна зменшити, але справа в тому, що маленькі портали зовсім не мають вигляду. Приклади невдалої побудови маленьких порталів можна спостерігати в будь-якому торговому центрі, де виставлено багато меблів. Якщо на кухні портал не передбачається (найчастіше), а планується витяжка, то використовуються моделі із дерев’яною обв’язкою, що фарбується в кольори меблів.

       Обідня зона на кухні звичайно ж може сприйматися самостійно, але  краще, аби вона була  доповненням до основної архітектури кухні.

       Класична кухня «любить»,  коли в її дизайні використовуються не тільки закриті дверцятами шафки, а й шафки без дверцят із відкритими полицями або окремо навішаними поличками.

      Холодильники, морозильники, посудомийні машини в класичній кухні найчастіше використовуються як вбудовані – їх «заховують» всередині кухонних шаф. Таким чином подібна техніка своїми розмірами й кольором не впливає на дизайн інтер’єру кухні. Англійські та американські дизайнери до цього питання підходять трохи інакше, ніж їхні колеги з континентальної Європи та з пострадянського обширу. Їм до вподоби великі холодильники, які заховати в меблі просто не можливо.

        Фронтальні площини верхніх і нижніх модулів можуть мати різнорівневу глибину. Це не обов’язкове правило, і все ж дозоване використання такого прийому може бути дуже цікавим.

      Стінові панелі на кухні рідко зустрінеш, й тут вся справа найчастіше в економії витрат на виготовлення кухні. Ніякого ергономічного навантаження цей елемент не несе й позначається виключно на естетиці кухні. І, мабуть, якраз через те, що зустрічається рідко, він може дивним чином перетворити будь-яку кухню на оригінальну конструкцію..

МЕБЛЕВІ ТЕХНОЛОГІЇ, журнал