Статті

Металеві меблі: перетворюючи комфорт на моду

Про металеві меблі говорять нечасто. Мабуть, тому, що їхня частка в загальному обсязі меблевої продукції незначна. Але не згадати не можна. Про методи виготовлення, сфери застосування, стилі металевих меблів розповідає Луана Камелі, представник італійської компанії «Talenti», що спеціалізується на виробництві такої продукції.

– Наша меблева продукція має не просто сталий збут, а й дедалі більші з року в рік обсяги продажів якраз завдяки тому, що ми удосконалюються засоби й методи захисту металу від корозії – це забезпечує не тільки тривалу експлуатацію таких виробів, а й робить привабливим їхній зовнішній вигляд.

Зауважу, що наша компанія тільки на певному етапі свого розвитку взялася за виготовлення металевих меблів широкого спектра застосування. На початках ми спеціалізувалися на виробництві столів, а ще більше – стільниць до них (у нашій лінійці виробів це – серія садових меблів із кованого металу й натурального каменю – Talenti Classic). Проте щасливий випадок звів нас із таким відомим дизайнером, як Карім Рашид, який звабив пропозицією зайнятися виробництвом меблів із металу значно ширшого застосування, і до того ж одразу запропонував цікаві дизайнерські напрацювання в цьому напрямку. Таким чином, в асортименті компанії з’явилися меблі преміум-класу серії Talenti Icon, Exclusive Furniture Talenti.

Одним із аргументів Каріма Рашида була його впевненість, що людям, які можуть стати потенційними покупцями металевих меблів, уже, так би мовити, приїлися меблі традиційні, тобто дерев’яні. Вони б хотіли бачити в своїх помешканнях щось інше, але таке ж привабливе, по-домашньому затишне. Саме тому меблі проектували з розрахунку й на інтер’єрне використання. А щодо меблів екстер’єрного використання, то дерев’яні вже, просто кажучи, втомили: складністю експлуатації, необхідністю постійного догляду.

– Тобто є в лінійці ваших виробів металеві меблі для інтер’єрного використання?

– Ми не вдаємося до екстер’єрно-інтер’єрного розмежування: наші меблі однаково пасуватимуть як інтер’єрному, так і екстер’єрному розташуванню. Саме завдяки тому, що вони криють у собі потужний дизайнерський потенціал, який робить їх універсальними. Це стосується і ще однієї нашої меблевої серії – Talenti Modern, налічує столи та м’які меблі для терас, басейнів, патіо, кафе в сучасному стилі. Меблі можна використовувати як стаціонарно, так і у форматі «take away» – передусім це компактні й оригінальні складані різноколірні стільці для кафе. До речі, можливість трансформування таких меблів – їхня суттєва функціональна перевага, бо надає їм мобільності, розширює сфери застосування, але аж ніяк не погіршує привабливості й комфортності.

– А як бути з тим, що дерево – це «теплий, домашній» матеріал, який додає помешканню затишку, тоді як метал асоціюється із прохолодністю, аскетичністю?

– Погоджуюся, що таке ставлення до металу є. Але більшою мірою таке упередження проявляється у холодних країнах –у вашій зокрема. А нам, італійцям, і метал теплий. Утім, у всіх приміщеннях, які добре обігріваються, контакти з металом будуть приємними.

Якщо говорити конкретно про ваші меблі з позиції потенційного споживача, то «теплішими» їх роблять м’які сидіння, спинки.

– І не тільки. Це – і теплі кольори покриттів, якими захищені й декоровані металеві деталі. Скажу більше – додають їм теплоти і їхні зручні, ергономічні, дуже естетичні форми, чим треба завдячувати дизайнеру. Використання разом із трубами металевих смуг якраз і робить меблі не традиційно спрощеними, а доволі вишуканими. Це – один із дизайнерських способів. Деякі з моделей навіть більш ажурні, ніж якби були викуті найвправнішими ковалями.

– А які ще із супутніх матеріалів, окрім текстилю, застосовуєте у меблевих виробах?

– Натуральний камінь – для стільниць, а ще пластик – передусім у вигляді штучного ротангу і як засіб покриття. А що ж до металу, то здебільшого послуговуємося сталлю, зокрема неіржавіючою. Хоча трапляються елементи й з алюмінію, благородних металів і сплавів – міді, латуні. Не гребуємо й деревом. Деталі виготовляємо з тику. Вибір породи зрозумілий: дерево повинно бути достатньо вологостійким.

– Дерево – матеріал, що більш вимогливий до його обробки, ніж метал, чи не так? Тобто виготовлення виробів з металу видається простішим, порівняно з деревиною, хоча б тому, що менша потреба в ручній праці. Власне, ручна робота - це те, що й збільшує собівартість продукції.

– Логічно ви міркуєте, але щодо авторської колекції металевих меблів, створених нашими майстрами за проектом Каріма Рашида, така логіка хибна. Насправді для виготовлення цих авторських меблів ручну роботу застосовують більшою мірою, ніж потребує дерево. Звичайно, всі вигини металу, які надають предметам особливої граційності та вишуканості, можуть із такою точністю й плавністю створити тільки досконалі верстати, але вистачає роботи й умілим рукам досвідчених майстрів. Передусім це стосується кування.

– Найпоширенішим видом з’єднання деталей металевих меблів є зварювання. А які ще види можна використовувати?

– Металеві деталі з’єднуємо тільки зварюванням. А от щодо прикріплення до металевого каркаса інших деталей і меблевих аксесуарів, то м’які настили, сидіння спинки, наприклад, просто прив’язуємо. Тобто вони замінні, знімні. А можна обійтися без будь-яких скріплень чи з’єднань. Ось кам’яна стільниця на металевій підставці стола просто покладена, не прикріплена – навіщо? Стільниця настільки масивна, що її не зрушиш з місця.

– Метод зварювання металу не надто привабливий швами. Як вдалося вирішити цю проблему в колекції, для якої естетична складова є ледь не визначальною?

– Вирішуємо цю проблему додатковою увагою до таких неестетичних швів, якщо можна так висловитися. Не тільки кування, а й зварювання у нас ручне. Так само вручну «облагороджуємо» зварні шви – зачищаємо, шліфуємо.

Так, значна частка ручної праці здорожує продукцію, але вона в нас на середньо-високому ціновому рівні в основному через дизайнерську складову. Високою є ціна й престижність дизайнерського імені. Авторські меблі – тим більше, як що авторство дуже відоме, модне, затребуване – завжди дорогі апріорі. Втім, основою ціноутворення продукту усе ж є якість його виконання і якість використаних матеріалів.

Утім, у наступних меблевих серіях, що є вже похідними від авторської, які створювали інші дизайнери (теж імениті), меблі дешевші, наближені до економ-сегмента. Це, зокрема товарна серія Talenti Basis. При виробництві цих меблів якраз і використовують вже згадувані штучний ротанг, тик. Ну й, звісно, метал. Але ні якістю виготовлення, ні якістю використаних матеріалів вони не поступаються меблям авторської серії – здешевила їх значною мірою відсутність титулованого авторства.

Підсумовуючи, можна сказати, що меблі «Talenti» – це, насамперед, оригінальні дизайнерські задумки в симбіозі з новітніми матеріалами й технологіями, що породжують бездоганні форми, перетворюючи комфорт на моду. Компанія не орієнтуються на тренди, а створює їх.

Замість довідки

Американський дизайнер Карім Рашид – один із найвідоміших промислових дизайнерів світу. Наполовину англієць, наполовину єгиптянин, Карім Рашид народився в Єгипті, виріс у Канаді, а курси дизайну закінчив у Неаполі. Винайшов новий напрям у архітектурі, який назвав «чуттєвим мінімалізмом».

Серед його розробок – дизайн меблів, посуду, упаковки, освітлювальних приладів, інтер’єрів і багато іншого. Секрет його творчості криється в тому, що дизайн для нього – не просто спосіб самореалізації, а насамперед, особлива філософія, яку Карім Рашид пропагує, роз’їжджаючи по світу й демонструючи своє вміння широкому колу шанувальників. Його розробки спрямовані на задоволення чуттєвого, емоційного сприйняття.

Все, що він робить, абсолютно нестандартне. Все, що він пропонує світу, сприймається «на ура». Тільки за останні 10 років Карім Рашид отримав близько 30 нагород у галузі промислового дизайну.

Анатолій Задорога

Надруковано у №2 (113) журналу "Меблеві технології" (березень, 2015)

МЕБЛЕВІ ТЕХНОЛОГІЇ, журнал